Tjen penge med M3Panel

Del dine tanker og holdninger for penge

Det er måske ikke altid, at dine forældre eller veninder har lyst til at høre på dine begavede indspark – også selv om dit input kan være nok så gennemtænkt og velovervejet. Har du en kæreste, så er han måske mere indstillet på lytte på dig, men her kan det blive for meget.

Heldigvis findes der steder, hvor du ikke bare får lov at sige din mening, men du bliver faktisk også betalt for det! Disse steder kaldes online paneler, og det vil vi fortælle dig om her.

Hvordan fungerer det?

Det første du gør, er at finde det brugerpanel du ønsker at være med i. Her kan fx nævnes M3 panel, Wilke og Userneeds, som er nogle af de større paneler herhjemme.

Når du har undersøgt hvilket eller hvilke paneler der tiltaler dig mest, tilmelder du dig blot på deres hjemmeside, hvorefter undersøgelserne ruller ind i på din mail, hvor du kan se hvor lang tid undersøgelsen tager, og hvilken betaling du får for at deltage.

Nogle steder optjener du lodder, til at være med i lodtrækning om en større gevinst, mens andre steder tildeler dig point, som kan bruges på gaver, gavekort eller donationer til velgørenhed.

Find det rigtige panel

Hvis du ikke ved, hvilket panel der er det rigtige for dig, så findes der også diverse sammenligningsportaler på nettet, hvor du kan sammenligne online paneler. Typisk vil disse sider fortælle dig hvilken form for aflønning du får, hvor meget du får pr. undersøgelse i det ene panel sammenlignet med det andet panel, og hvor mange spørgeskemaer du kan forvente at modtage på ugentligt eller daglig basis.

Deltag i fokusgrupper eller personlige interviews

Hvis du gerne vil have det sociale aspekt med, er fokusgrupper eller interviews oplagte muligheder. Der er 3 store forskelle på spørgeskemaer – også kaldet kvantitative undersøgelser og fokusgrupper/interviews (kvalitative analyser).

Volumen af undersøgelser

Mængden af kvalitative undersøgelser er betydeligt lavere end mængden af kvantitative undersøgelser. Det skyldes bla. at kvalitative undersøgelser er betydeligt dyrere at foretage og derfor foretages i mindre stil. Det næste er, at denne form for analyse bruges til at forstå sammenhæng, hvilket sjældent ændrer sig, hvor spørgeskemaer typisk måler holdninger og kendskab til forskellige brands og produkter, hvilket i meget større stil varierer fra måned til måned, alt efter omtale, mediedækning og markedsføring.

Tid og sted

Nogle interviews foretages face-to-face, hvorimod fokusgrupper stortset altid foretages ved at mødes fysisk. Derfor skal der ikke kun afsættes tid til transport, men også selve seancen tager typisk 1-2 timer, da alle detaljer, holdninger og situationer skal frem i lyset og evt. diskuteres. Samtidig skal tidspunktet koordineres, da det kræver at alle møder op på samme tid.

Betaling for undersøgelsen

Fordi kvalitative undersøgelser kræver langt mere af respondenten/deltageren, vil afregningen for dette også være langt højere, end den vil være for at udfylde et 5 minutters spørgeskema på et vilkårligt tidspunkt hjemme i sofaen. Forvent at modtage penge eller gaver for 200-500 kr. pr. session.