Brug hovedet og vej din måltider

Der kan være mange gode grunde til, at veje sin mad. I dag, indtager vi mere mad end nogensinde før. Vi får dog ikke altid de rette mængde vitaminer i vores mad. Hjernen har brug for bestemte proteiner for at fungere optimalt.

omega 3 olie

Omega 3-fedtsyrer holder hjernen skarp

Fed fisk er med til at holde din hjerne skarp. Du kan tænke hurtigere, arbejde mere effektivt og undgår visse aldrende sygdomme. Fiskeolie, kan købes i pille eller flydende form. Hvis du køber flydende fiskeolie, så skal du være opmærksom på, at du skal have styr på mængden i forhold til din krops vægt. Du kan få en præcis måling, ved at købe en digital vægt. Jo før du begynder at indtage omega 3-fedtsyrer desto længere er du med til at holde din hjerne skarp.

Hvordan virker omega 3-fedtsyrer på hjernen?

Omega 3- fedtsyrer virker på hjernen, som maskineolie virker på mekaniske dele. Omega 3-fedtsyrer er med til at smører hjernens nervetråde, og dermed får hjernen lettere ved at overfører signaler. Mangel på omega 3-fedtsyrer ses blandt andet hos personer med bipolære forstyrrelser. Det betyder, at affæren hos personen svinger mellem, at være manisk og depressiv. Derfor, er forskerne enige om, at omega 3-fedtsyrer har en stabiliserende effekt på vores humør og den mentale balance. Omega 3- fedtsyrer er også med til at nedsætte smerter, ved foreksempel led eller gigt smerter. De mængder der skal indtages ved smerter, er dog så store, at det skal vejes og tilpasses hvert individ. Hvis du ikke er til piller eller flydende omega 3- fedtsyrer, så kan du også få din ugentlig dosis via fisk. Her er en liste over hvor meget omega 3-fedtsyrer de danske spisefisk indeholder per 100 gram rå fisk.

  • Makrel – 5,90 g
  • Ål – 4,83 g
  • Laks – 3 g
  • Hellefisk – 2,36 g
  • Sild – 2,34 g
  • Stenbider – 2,13 g
  • Regnbueørred – 1,76 g
  • Rødspætte – 0,54 g
  • Skrubbe – 0,50 g

laks og omega 3

Det er dog ikke kun fisk og omega 3- fedtsyrer som har en positiv indvirkning på hjernen. Du kan supplere den sunde kost med daglig motion. Motion har altid været vejen frem til et bedre helbred, og det gælder også ved forbedring af hjernen.

Motion og hjernen

Føler du dig glad efter en løbetur? Det er ikke underligt. Det er blevet påvist, at motion er med til at udløse bestemte stoffer i hjernen, som er med til at holde dig sund og rask. Ved løb, er det foreksempel blevet påvist, at hjernen udskiller store mængder endorfiner. Endorfiner er blandt andet med til at løfte dit humør, så du føler dig glad. Vejen frem til en bedre hjerne, er altså ikke kun afhængig af omega 3- fedtsyrer. Du kan også vælge, at dyrke motion.